Daca in trecut cerintele estetice ale pacientilor nu erau ridicate , in prezent din ce in ce mai multi pacienti doresc lucrari dentare de foarte buna calitate din punct de vedere al esteticii dentare.

Estetica dentara nu poate fi rupta din contextul facial ,de aceea cand realizam cazuri protetice cu cerince estetice mari trebuie sa ne raportam la conturul  si  proportiile faciale, si apoi lucrarile protetice sa le integram in estetica facialasi cavitatea bucala.

Estetica dentara este in directa legatura cu profilul buzelor, cu profilul gingiei,linia surasului si cu caracterul pacientului(visagism). Din punct de vedere estetica daca dorim sa realizam un caz cu succes atunci trebuie sa realizam 10 fatete sau coraone dentare artificiale in zona superioara si inferioara.

Aceste proteze dentare imbraca incisivii centrali, incisivii laterali , caninii, premolarii unu si premolarii doi(in cazul in care pacientul prezinta un zambet larg atunci se pot imbraca si molarii unu). Cand pacientul se prezinta in cabinetul de medicina dentara pentru o cerinta de estetica sau cosmetizare dupa analiza dentara medicul dentist va face un set de poze faciale(frontal, profil la 45 grade si profil la 90 grade).  Aceste poze faciale sunt importate intr-un program unde putem sa facem diverse masuratori cu o rigla digitala.

Este important ca raportul, dintre inaltimea si latimea dintilor artificiali, sa respecte regula de aur din protetica dentara(1/0,75). Dupa ce realizam masuratorile dorite vom transmite catre laboratorul de tehnica dentara toate aceste informatii. Aceste informatii vor fi folosite de tehnicianul dentar pentru realizare Wax-up-lui. Cu alte cuvinte acesta realizeaza pe modelele de lucru din ceara forma , volumul si textura vestibulara a dintilor respectivi. Acest wax-up va fi folosit de medicul dentist ca referinta in realizarea mock-up-lui in cavitatea bucala. Cu alte cuvinte se amprenteaza wax-up-ul pe modelul de lucru cu silicon de aditie si apoi cu aceasta cheie de transfer se realizeza din biacril compozit in caviatea bucala mock-up-ul. Aceasta tehnica de lucru ne permite sa putem vizualiza viitoarele obiective estetice ale trata,entului si pacientul sa poata vedea in aceasta etapa ce estetica se poate realiza in cazul sau. Pe acest mock-up se poate lucra impreuna cu pacientul, pentru a obtine o dantura pe care acesta si-o doreste din punct de vedere subiectiv.

Datorita digitalizarii in acest moment in practica medicala dentara avem posibilitatea sa predictionam foarte exact rezultatul final. Este foarte important ca pacientul sa inteleaga exact limitarile cazului sau si abia apoi sa trecem la etapa de slefuire si realizare a lucrarilor protetice definitive.

O buna comunicare in echipa medic -pacient-tehnician dentar duce la succes. Cand vorbim de estetica in particular lucrurile sunt relative si subiective, de aceea trebuie sa intelegem exact ce intelege fiecare pacient prin frumos si abia apoi sa trecem la etapele urmatoare.

Dupa ce am reusit sa intelegem dorintele pacientului din punct de vedere estetic al formei si volumului dintilor ce urmeaza a fi protezati, vom trece la urmatoarea etapa a palnului de tratament si anume vom determina culoarea dintilor restanti pe arcadele dentare si vom transmite aceasta culoare catre laboratorul de tehnica dentara. Culoarea dintilor naturali este influentatade mediul  de lumina  in care o determinam. Ideal este sa determinam culoarea intr-un mediu de lumina neutru preferabil afara la lumina naturala. Lumina este o formă de energie radiantă, numită radiaţie electromagnetică. Maxwell(1831-1879) a definit lumina ca fiind o undă electromagnetică care se propagă cu viteza de 300.000 Km / secundă.

 Obiectele colorate sunt corpuri din natură sau create de om care vin în contact cu lumina emisă de sursele de lumină.

Lumina se comportă diferit în raport cu obiectele cu care vine în contact, undele de lumină fiind absorbite, reflectate, transmise sau emise de suprafeţele acestor obiecte. Astfel, lumina reflectată este lumina care se loveşte şi se îndepărtează de obiectul către care a fost emisă pe direcţia ochiului uman. Lumina absorbită este cea care nu a fost nici reflectată şi nici nu a trecut prin obiectul către care a fost emisă. Lumina transmisă este cea care a trecut prin obiectul către care a fost emisă.

Culoarea este proprietatea luminii determinată de:

– lungimea sa de undă, care-i defineşte parametrii de cromaticitate, percepuţi de om drept culoare;

– intensitatea sa, care-i defineşte parametrul luminanţă, perceput de om ca strălucire a culorii.

Culoarea este efectul produs asupra ochiului uman de undele electromagnetice emise sau reflectate de corpurile din mediul înconjurător pe direcţia acestuia. După cum emit sau nu unde electromagnetice, corpurile din natură se împart în surse de lumină şi obiecte colorate.

Sursele de lumină sunt corpuri sau obiecte care emit unde electromagnetice, respectiv lumină. În funcţie de compoziţia undelor de lumină pe care le pot genera şi emite către alte obiecte din mediul înconjurător acestea pot fi:

 – monocromatice, dacă generează şi emit o singură lungime de undă;

 – policromatice, dacă generează o combinaţie de lungimi de undă. Caracteristicile pe baza cărora ochiul uman deosebeşte culorile sunt nuanţa (hue), saturaţia şi strălucirea (brightness).

Sistemele de măsurare şi reprezentare a culorilor folosesc pentru descrierea culorilor spectrului vizibil parametri (de culoare) care se referă la aceste trei caracteristici intrinseci ale culorii.

Percepţia vizuala a culorii este definită de modul în care ochiul, prin construcţia sa fiziologică, interpretează şi deosebeşte culorile din spectrul vizibil.

Culoarea este senzaţia dată de undele de lumină reflectate de un obiect luminat sau emise de o sursă de lumină către ochiul uman. La nivelul ochiului, irisul reglează cantitatea de lumină care pătrunde prin pupile (lentile), către retină. Pupilele focalizează lumina către retină, funcţie de lungimea sa de undă.

Prin urmare, senzaţia de culoare a omului este determinată de următorii factori:

– proprietăţile fizice ale luminii şi caracteristicile surselor care o generează;

– proprietăţile optice ale materialelor care formează obiectele luminate;

– construcţia fiziologică a ochiului şi psihologia creierului uman.

Acestea sunt doar cateva din variabilele cu care lucaram in practica de zi cu zi in cabinetul de medicina dentatra. Este imporatant sa intelegem ca forma si volumul dintilor combinate cu lumina influenteaza decisiv culoarea. De asemenea un alt aspect important in estetica dentara este cum realizam textura vestibulara a dintilor artificiali realizati in laboratorul de tehnica dentara. Textura vestibulara este in directa legatura cu percepti vizuala a culorii si formelor. Controland textura vestibulara putem creea senzatia de latime intr-un spatiu ingust si invers. De fapt dintii naturali sau artificiali sunt niste obiecte luminoase care reflecta si absorb lumina in functie de caracteristicile lor. Pentru a obtine lucrari protetice estetica  de cel mai inalt nivel trebuie sa realizam stratificari policrome cu mase ceramice sau de compozit. Toate aceste componente daca nu sunt stapanite si puse intr-un echilibrudintre forma si culoare atunci estetica are de suferit. Nu orice laborator de tehnica dentara poate realiza astfel de lucrari cu grad ridicat de complexitate. In final inchei cu urmatoarea remarca : daca nu ar exista lumina nu ar exista culoare.